Po zrušené deváté etapě Rallye Dakar se posádky vydaly zpátky do akce. Čekala na ně dle organizátorů nejtěžší etapa druhé poloviny rally Dakar ze Salty do města Belén. Oba jezdci Buggyry dnešní náročnou etapu spíše protrpěli. I přes to se probojovali Kolomý se Šoltysem do top 10.
„Letošní ročník ukazuje, jak si pořadatelé dali opravdu záležet, aby byl náročný a myslím si, že prověřuje techniku do extrému. Naštěstí máme obě auta v cíli. Martin Šoltys zajel dnes zase skvěle, dostal se do top 10. Na autě Martina Kolomého bude dneska opravdu hodně práce, myslím si, že mechanici mají do rána o zábavu postaráno,“ hodnotil náročnost závodu manažer týmu Jan Kalivoda.
Martin Šoltys se probojoval po druhé na rally Dakar do nejlepší desítky, když dojel na devátém místě. Byl to vůbec nejlepší výsledek pro české barvy v desáté etapě. „Dneska to bylo příšerně dlouhý, vyráželi jsme ráno v osm hodin a vrátili se v deset večer. První část ještě šla, ta byla dobrá. Start druhé části byl také pěkný, jeli jsme řečištěm a utíkalo to, ale pak nás čekali takové „dunky“ metr vysoký, to bylo nahoru, dolu asi padesát kilometrů. Zdálo se to nekonečný, bolelo to. Říkal jsem, co vydrží dýl, jestli tělo nebo auto. Asi šest kilometrů před cílem jsme smolně prorazili pneumatiku, tam jsme se trochu zdrželi, ale do cíle jsme dorazili. Díky bohu,“ hodnotil desátou etapu Martin Šoltys.
Pro Martina Kolomého byla desátá etapa dle jeho slov opravdový očistec. „Desátá etapa byla doslova peklo na zemi. Po 40 kilometrech jsme leželi na boku, pak strašný rozbíječky, že auto dostávalo takovej záhul, až jsem nevěřil, že to vydrží. Na kola nás nejdříve stavěl Kamaz, ale utrhl lano, tak mě postavil Maz. Posledních 100 kilometrů nám odešla zadní náprava, takže jsme jeli jenom na přední pohon. Doufám, že je to na mě vidět, protože dneska to byl opravdu očistec,“ líčil komplikace z desáté etapy Kolomý. „Vůbec jsem nevěřil, že v dunách se dá jet jen na přední náhon. Ale podařilo se nám dojet do cíle, tak asi jo,“ zasmál se udivený Kolomý, který se v průběžném pořadí posunul na třinácté místo.
Navigátor Rostislav Plný měl po úterní etapě naprosto vyřvaný hlas. „Dnešní den byl suverénně nejhorší z celého Dakaru. Jak náročností terénu, tak jsme měli zase nějaký technický problémy. Od prvních kilometrů mně přestal fungovat interkom, takže jsem musel v autě doslova řvát, aby mě bylo slyšet. Spadli jsme na bok, odešla nám zadní náprava, nabrali jsme nějakou ztrátu a dojížděli jsme po tmě, což bylo strašně náročný na navigaci, protože ty orientační body nebyly vidět. Zaplať pánbůh, že jsme v cíli. Mám toho dneska dost,“ řekl na konci náročné desáté etapy Rostislav Plný.
Po bolivijské noční můře přinesla první etapa na argentinské půdě Tomáši Ouředníčkovi a Davidovi Křípalovi konečně závodní den bez nechtěných „dobrodružství“. To se také odrazilo ve výsledcích. Desátou etapu mezi Saltou a Belénem dokázali zdolat ve 25. nejrychlejším čase. Jde o jejich nejlepší letošní výsledek, který jim zajistil 32. místo v celkovém hodnocení.
Po chladném podnebí v Bolívii nastal čas na změnu klimatu i terénu. První argentinská etapa se odehrávala ve znamení dun, při teplotě 40°C ve stínu a 50 až 60 °C v kabině. Za těchto podmínek se Tomáši a Davidovi povedl fantastický výsledek.
Tomáš Ouředníček byl s dnešním dnem nadmíru spokojený: „Etapa byla těžká a nevyzpytatelná, ale auto dnes jelo jako ve snu. Technici konečně přišli na původní příčinu všech předchozích problémů, kterou byla vadná lambda sonda. Dnes jsme si závod užili, jak se patří.
V první z dnešních dvou rychlostních zkoušek jsme narazili na Martina Prokopa, kterému se rozbil alternátor a zůstal stát zhruba 5 kilometrů od prvního kontrolního bodu. Dotáhli jsme ho k prvnímu bodu a pokračovali dál, kde jsme pomáhali posádce Can-Amu. Potom jsme se ještě pokoušeli pomoct našemu týmovému kolegovi Henniemu, který zapadl, ale zapadli jsme sami, čímž jsme ztratili několik minut.
Ten hluboký písek byl dost záludný a autu dal také zabrat. Ale nejhorší bylo, že posledních 60 kilometrů jsme museli jet po tmě. Myslím si, že není úplně fér, nechat tak náročnou část rychlostky na večer! Většina týmů si dnes také užila noční závod….
Mohli jsme mít ještě lepší výsledek, ale i tak jsme spokojeni, protože lepší startovní pozice do zítřejší etapy ve Fiambale je důležitá. Závod nás teď nesmírně baví, když auto jede, jak má, takže se opravdu těšíme na zítřejší etapu.“
David byl z poslední etapy také nadšený: „Navigace byla dnes dost obtížná. Organizátoři asi chtěli, aby se navigátoři opravdu zapotili, ale nám se naštěstí podařilo všechny kontrolní body projet. Etapa byla pěkná, neměli jsme žádné technické problémy, takže jsme si to dnes opravdu užili.“
Ve středu týmy odstartují do 11. etapy, nazývané „Super Fiambala“. Ve 280 km dlouhé rychlostní zkoušce mezi městy Belén a Chilecito posádky čekají majestátní duny, měkké písky a horko. Perfektní kombinace na úžasný, ale náročný den…
Všichni čeští účastníci 40. ročníku Rallye Dakar, kteří dosud pokračují v soutěži, dokončili desátou etapu soutěže, která vedla již na argentinském území ze Salty do Bélenu.
Časové ztráty postihly nejlepšího z českých jezdců v kategorii automobilů Martina Prokopa (Ford) i Martina Macíka (Liaz) v kategorii kamionů.
Etapa úterního dne mířila první části dne přes duny na velké písečné plošině. Důležitou roli hrála navigace ve vodních tocích na konci speciálního měřeného testu. Problémy s elektrikou svého vozu měl Martin Prokop, který musel před třetím waypointem (časový bod) zastavit a ztratil opravou 100 minut. Časové manko téměř dvě a půl hodiny nabral dosud třetí v hodnocení kamionů Martin Macík a to ho stálo propad ze třetího na šestou příčku. Novým lídrem mezi motorkáři je tovární jezdec KTM Mattias Walkner, který poprvé v letošním ročníku vyhrál etapu na letošním Dakaru. Rakušan ustál všechny nástrahy etapy, smůlu měli ovšem jeho soupeři.
Vedoucí jezdec motocyklové kategorie Adrien Van Beveren na yamaze spadl pouhé tři kilometry před cílem měřeného úseku. Francouzského jezdce dopravil do lékařského centra vrtulník a vyšetření odhalilo, že má zlomenou klíční kost, poraněný hrudník a páteř.
Navigačních chyb se dopustili bývalí lídři Joan Barreda ze Španělska a domácí Kevin Benavides z Argentiny. Po startu druhé části rychlostní zkoušky zvolili spolu s dalšími jezdci špatnou cestu a odchýlili se od trasy až o deset kilometrů. Museli se pak vracet na start a ztratili hodně času.
Pořadí po 10. etapě
Motocykly: 1. Walkner (Rak./KTM) 32:21:03; 2. Barreda Bort (Port./Honda) +39:42; 3. Benavides (Arg./Honda) +41:23; … 8. Svitko (Slov./KTM) ++1:25:09; … 24. Engel (ČR/KTM) +4:50:42; 42. Brabec (ČR/Yamaha) +9:34:17; 47. Pabiška (ČR/KTM) +10:39:23; 51. Vlček (ČR/Husqvarna) +12:45:23; 73. Veselý (ČR/KTM) +22:36:57; 75. Novotná (ČR/Husqvarna) +25:13:28.
Čtyřkolky: 1. Casale (Chile/Yamaha) 40:34:52; 2. Gonzales Ferioli (Arg.Yamaha) +1:41:03; 3. Cavigliasso (Arg./Yamaha) +1:42:56 … 11. Tůma (ČR/Yamaha) +8:53:10; 12. Macháček (ČR/Yamaha) +9:14:13; 26.. Roučková (ČR/Yamaha) +41:14:37.
Automobily: 1. Sainz, Cruz (Šp./Peugeot 3008 DKR) 32:10:53; 2. Peterhansel, Cotret (Fr./Peugeot 3008 DKR) +50:35; 3. Al-Attiyah, Bäumel (Katar, Fr./Toyota) +1:12:46; … 8. Prokop, Tománek (ČR/Ford) +4:18:21; 32. Ouředníček, Křípal (ČR/Ford) +46:51:23.
Kamiony: 1. Nikolajev (Rus./Kamaz) 34:09:09; 2, Villagra (Arg./Iveco) +24:44; 3. Vjazovič (Bělorus./MAZ) +3:48:30; … 6. Macík (ČR/Liaz) +5:30:25; 11. Šoltys (ČR/Tatra) +7:46:05; 13. Kolomý (ČR/Tatra) +9:09:13.