Závodníci projeli cílem letošní jubilejní 40. Dakarské rallye. Nejtěžší maratonskou soutěž dokončili tři jezdci z českého týmu BARTH Racing. Matador na čtyřkolce Josef Macháček skončil v konečném hodnocení na 12. místě, jeho týmový kolega Zdeněk Tůma dojel celkově patnáctý. Pojedenácté dokončil Dakar také David Pabiška, 42. jezdec na motorce a třetí nejlepší v maratonské třídě. Do argentinského města Córdoba se nedostala posádka závodního fordu Boris Vaculík s navigátorem Martinem Plechatým a motocyklista Rudolf Lhotský. Po včerejší oslavě na cílové rampě se závodníci přesunou do České republiky.
Macháček: Přetahovaná s Polákem
Závěrečná etapa měla 120 kilometrů a jednalo se o smyčku u města Córdoba. „Netušil jsem, že poslední den bude možná nejtěžší ze všech. Chtěl jsem uhájit dvanáctou příčku před Polákem Kamilem Wisnewskim. Mezi námi bylo devět minut, o které jsme bojovali. Kamil to pojal drsně,“popisoval Josef Macháček, který celých 120 kilometrů musel soupeře stíhat. „Měl jsem to pod kontrolou, akorát jsem musel jet za ním v prachu. Když jsme dojeli, byli jsme zavalení a měli prach kolem pusy. Jsem rád, že jsem nakonec místo uhájil.“
Pětinásobný vítěz Dakarské rallye skončil ve 14. etapě šestnáctý a pojistil si dvanáctou příčku. Pošesté se tak v pouštní soutěži dostal do cíle, celkem se zúčastnil patnácti Dakarů, z toho pětkrát se radoval z vítězství. „No, v letošním roce to není nejlepší desítka. I tak to není špatné. Klíčová byla bohužel dvouhodinová penalizace z první etapy. Od té doby jsem na výsledek nebyl zas tak soustředěný,“ dodal 60 jezdec na čtyřkolce, pro kterého byl letošní ročník náročný. „Pocitů je hodně. Pořadatel se snažil po předchozích výtkách, že se z Dakarské rallye stává automobilová WRC, to udělat těžké. A to se mu podařilo.“
Konec závodní kariéry?
Ještě před startem Josef Macháček prohlašoval, že se určitě jedná o jeho poslední účast na Dakarské rallye. Takovou informaci však oznámil i po loňském ročníku. Co má v plánu dál? „V současné době mám toto prohlášení – vraťme Dakar do Afriky a Fakar nechme Jižní Americe. Více se k tomu vyjádřím novinářům po příletu do Prahy,“ uvedl závodní matador, který se podivoval nad tím, že se v letošním Dakaru zrušily dvě etapy. „Patrně se to nezvládalo organizačně. Ono vypustit samostatně tolik závodníků, vše zabezpečit personálně a pomocí vrtulníků, není opravdu lehké. Pořadatel si také myslel, že bude hodně odpadlíků, což zas tak nebylo. Některé etapy byly krásné, ty blátivé ale stály za nic.“
Tůma: Kličkovaná mezi kamiony
Zdeněk Tůma z týmu BARTH Racing se dlouho držel na pozici nejlepšího českého jezdce na čtyřkolce. V 11. etapě ale utrpěl dvouhodinovou ztrátu, když měl technický problém s vybitou baterkou. „Tam jsem ztratil dvě hodiny času a psychicky mě to také trochu poznamenalo. Poté jsem musel kličkovat mezi kamiony na rozbité trati, což bylo nebezpečné,“ dodal Tůma, který je v cíli klasifikován jako patnáctý nejlepší jezdec na čtyřkolce. V poslední etapě dojel na 21. místě.
„Je určitě skvělé, že jsem se dostal do cíle také přes technické problémy a náročnou trať. To je paráda,“ měl radost Tůma, který se od roku 2011 se drží v Top 5 na OFFROAD Maratonu ČR.„Tomu se bude chtít věnovat také v letošním roce a uvidíme, jestli pojedu další Dakarskou rallye. Myslím, že Dakar v Jižní Americe zůstane, ale nevím, kam ji chce pořadatel posunout.“
Pabiška se bude věnovat trénování
Už minimálně pojedenácté dokončil David Pabiška náročnou Dakarskou rallye. „Jedno dojetí do cíle mi totiž nechtějí uznat. Tohoto ročníku se to však netýká,“ dodal s úsměvem Pabiška, který v závěrečné etapě v Argentině dojel na 36. příčce a celkově skončil dvaačtyřicátý. Nejvíce ho však těší jiné hodnocení – Pabiška se stal celkově třetím jezdcem ve třídě Maraton pro produkční motocykly. „To mě hrozně těší. Každý říká, že ten poslední Dakar byl nejtěžší. Já si myslím, že tohle byl opravdu nejnáročnější ročník na Jižní Americe. V některých letech bylo třeba více dun a písku, ale tak komplikovaná navigace nebyla snad nikdy,“ utvrdil Pabiška a hned vysvětlil, proč.
„V letošním ročníku nás nejdříve přivítaly gigantické duny v Peru, pak se přejelo do bahnité Bolívie, kde jsme se trápili ve vysokých nadmořských výškách. Argentina nám zase dala do těla kvůli feš-feši a velbloudí trávě,“ shrnul motocyklový jezdec z týmu BARTH Racing, který v 10. etapě pomáhal do cíle se dostat dalšímu českému závodníkovi. A jak to vidí s budoucností dál? „Asi už nadešel čas, abych předával zkušenosti, kterých mám z Dakaru dostatek. Uvidíme, jak to bude dál.“
Šéf týmu: Dakar zůstane v Jižní Americe
Do cíle se naopak nedostal motocyklista Rudolf Lhostký, který musel po pádu v 5. etapě předčasně skončit. Jezdec, kterého podporuje společnost TOPFOREX, se nabodl břichem o řídítka a doktoři mu další účast nedoporučili. Po srážce se soupeřem musela odstoupit posádka v závodním fordu Boris Vaculík a Martin Plechatý. „To vypadnutí nás mrzí. Jeli na Dakaru poprvé, dostali se i tak relativně daleko a mají náš obdiv. Stejně tak jsme byli smutní ze zranění Lhotkého,“ bilancoval Michal Burkoň, šéf týmu BARTH Racing.
Podle něho byl letošní Dakar hodně náročný. „Na druhou stranu si jezdci užili hodně písku. Myslím, že Dakar našel místo v Jižní Americe a těžce se bude přesunovat jinam. Nejlepší by bylo, kdyby se propojil ještě s Chile. Všichni jsme zdraví a v pohodě. Máme radost, že Dakar dokončil Josef Macháček.“ Tým BARTH Racing se přesune do Prahy již v úterý 23. ledna.