Část 1: Kamiony a auta
Martin Macík ukončil dlouhé čekání na další české vítězství v kamionech, Martin Prokop vylepšil naše maximum v kategorii automobilů a Libor Podmol prokázal, že má silnou vůli a obřího bojovného ducha. I takový byl letošní ročník Rallye Dakar v podání českých jezdců. Připomeňme si nyní vystoupení každého z nich.
Kamiony
Martin Macík
Nejúspěšnější český účastník letošního Dakaru. Jezdec stáje MM Technology se stal vítězem kategorie kamionů a postaral se tak o první triumf naší země v tomto hodnocení po dlouhých 23 letech. České čekání na tento úspěch trvalo od roku 2001, kdy svého posledního šestého vítězství dosáhl legendární Karel Loprais. Právě Loprais a Macík jsou nyní jedinými dvěma Čechy, kteří mezi kamiony dokázali na Dakaru zvítězit.
Letošní úspěšné vystoupení nebylo pro Macíka vždy bezproblémové. V úvodu ho totiž sužovaly defekty pneumatik a navigační potíže. Zatímco po první etapě figuroval až na sedmé pozici, do druhé čtvrtiny soutěže vstupoval jako třetí muž průběžného pořadí za Janusem van Kasterenem a Alešem Lopraisem. Pak to ale přišlo. Zatímco po vítězství v páté etapě se Macík posunul na druhou pozici před Lopraise, ve dvoudenní šesté etapě naprosto kraloval a posunul se do vedení s náskokem větším než jedné hodiny. Od té doby už jen kontroloval situaci a nenechal se o výhru připravit.
Aleš Loprais
Aleš Loprais podtrhl český úspěch mezi kamiony. Obsadil totiž druhé místo a stejně jako Macík vybojoval své druhé dakarské stupně vítězů. Na ty se pořádně načekal. Poprvé totiž vystoupal na pódium už při své premiéře v roce 2007. Tehdy se ještě Dakar konal v Africe a Loprais dovezl kamion Tatra do cíle jako třetí.
V úvodu letošního ročníku se zdálo, že by právě Loprais mohl být největší českou nadějí na triumf. Po třetí etapě se totiž ujal vedení. Později ale dostal pětiminutovou penalizaci za to, že jel příliš rychle v zóně s rychlostním omezením. K tomu se v dalších dnech přidaly problémy se startérem, defekty pneumatik a dobrá forma Martina Macíka. Z boje o vítězství se tak stala bitva o stříbrnou příčku
s Mitchelem van den Brinkem, kterou jezdec z Frenštátu pod Radhoštěm nakonec dotáhl do úspěšného konce.
Michal Valtr
13. místo. Tak skončila premiérová účast Michala Valtra na slavné Dakarské rallye. Pětatřicetiletý jezdec nastoupil s Ivecem Powerstar rodinné stáje Valtr Racing Team. Za svými zády dokázal nechat mimo jiné i svého otce Jaroslava. Jediný komplikovaný moment zažil při náročné dvoudenní etapě Chrono48. Tu se rozhodl nedokončit kvůli blížící se tmě a obdržel tak velkou časovou penalizaci. V závěrečných dnech se pak necítil příliš dobře, neboť se nakazil virem, který v bivaku řádil.
Jaroslav Valtr
Zkušený jezdec ze stáje Buggyra se musel po loňském pátém místě spokojit s 18. příčkou. Za tímto výsledkem ovšem stojí především technické problémy, se kterými se Valtr po většinu soutěže potýkal. Kvůli nim dokonce jednu z etap nedokončil. Cíl nespatřil ani při dvoudenním Chrono48. Když ale vše fungovalo, jak má, ukázal Valtr za volantem své Tatry Phoenix rychlost. Zatímco v první a jedenácté etapě obsadil třetí pozici, v závěrečném dějství letošního ročníku zaznamenal druhé místo.
Daniel Stiblík
Rychlá asistence Buggyry si ze své premiéry odnesla 20. místo. I Stiblík patřil mezi jezdce, kteří nedokončili náročnou dvoudenní etapu a obdržel tak velkou penalizaci. Očistcem si prošel mimo jiné i ve třetí etapě. V ní se dvakrát převrátil a dokončil ji až ráno. Před začátkem další etapy spal pouze dvě hodiny.
Dušan Randýsek
52letý závodník nejel při své osmé dakarské účasti na výsledek. Nastoupil v kamionu MAN TGA stáje SSP jako rychlá asistence. V konečných výsledcích nebyl klasifikován.
Auta
Martin Prokop
Další z Čechů, pro kterého skončil letošní Dakar úspěchem. Se svým Fordem Raptor přezdívaným Shrek, který byl poprvé vybaven turbomotorem, obsadil pátou pozici a postaral se tak o nové české maximum v kategorii automobilů. Tím dosud byla šestá příčka. Na tu dosáhl ve dvou případech právě Prokop (2019, 2023), ale také legendární Karel Loprais v roce 1994. Ten přitom tehdy závodil s kamionem Tatra.
U Prokopa se letošní Dakar nesl ve znamení postupného posunu nahoru. Při první etapě ho totiž potkaly dva defekty již na prvních sto kilometrech a ve zbytku etapy musel byl opatrný. I kvůli tomu zajel až 45. čas. Z této pozice se tak musel v dalších dnech propracovávat.
Karel Trněný
Do třetice všeho dobrého. Tak by se dalo popsat letošní vystoupení Karla Trněného. Zkušený český rallyeový závodník totiž tuto slavnou soutěž konečně absolvoval celou. Se svým Fordem F 150 Evo, kterému přezdívá Mazel, obsadil 45. pozici.
Svůj první start si Trněný připsal v roce 2017 v kategorii kamionů jako rychlá asistence Martina Prokopa. O šest let později se do akce vrátil právě s Fordem F 150 Evo. Ani v jednom z těchto případů ale cíl neviděl. Nechybělo málo a i jeho letošní vystoupení skončilo předčasně. Během první maratonské etapy, která byla složena ze třetího a čtvrtého dějství, totiž během prvního dne boural. O den později mu navíc pod auto skočil neukázněný divák. Incident se naštěstí obešel bez vážnějších následků.
Aliyyah Kolocová
První dakarský start se speciálem Red-Lined REVO T1+ skončil pro seychelskou závodnici s českými kořeny celkovým 47. místem v absolutním pořadí aut. Dceru Martina Koloce mohly mrzet problémy s přední nápravou ve druhé etapě, kvůli kterým ztratila velké množství času. Naopak dobrý dojem udělala svým výkonem ve dvoudenní etapě Chrono48, kterou dokončila mezi automobily na 29. pozici.
Tomáš Ouředníček
Návrat Tomáše Ouředníčka na Rallye Dakar po třech letech byl náročný. Závodník startující s Toyotou Hilux obsadil mezi automobily až celkovou 96. pozici.
Ouředníček ztratil naděje na solidní umístění ve dvoudenní etapě Chrono48. V její první části ztratil zhruba tři hodiny, když mu upadlo zadní kolo a následně musel řešit ulomené šrouby a matice.
Nakonec nestihl dojet včas do bivaku a nocoval v dunách. Během soutěže ho potkalo i několik dalších komplikací nebo incidentů. Jeden takový se odehrál již v prologu, kdy měl čelní srážku se soupeřem. Ouředníčkovi se nezamlouvalo mimo jiné ani rozhodnutí komisařů, kteří mu neodečetli po třetí etapě čas, přestože pomáhal dvěma soupeřům.
Foto: MM Technology