Jaguar kromě přímé účasti v šampionátu formule E doplní závody elektricky poháněných monopostů o značkový pohár s crossovery Jaguar I-Pace. Technickou podporu při přípravě těchto vozů poskytne společnost M-Sport, která vloni triumfovala v mistrovství světa v rallye.
Od příští sezony 2018/2019 se součástí programu mistrovství FIA v závodech formule E stane značkový pohár I-Pace eTrophy s identickými vozy Jaguar I-Pace. Speciální závodní verze, odvozené od sériových crossoverů s elektrickým pohonem, vyrábí oddělení společnosti Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations. Péči o tato auta přímo na závodních tratích převezmou technici společnosti M-Sport. Díky tomu se závodní tým Jaguaru ve formuli E, jehož činnost zabezpečuje Williams Advanced Engineering, bude moci soustředit jen na vlastní závodní činnost. Šéf a zakladatel M-Sportu Malcolm Wilson už byl hostem týmu Panasonic Jaguar při posledním závodě formule E v Mexiku.
V loňském roce tým M-Sport s vozy Ford Focus WRC, ale bez podpory automobilky Ford, porazil tovární týmy Hyundai, Toyota a Citroën a získal tituly mistra světa v rallye jak mezi výrobci, tak mezi jezdci (se Sébastienem Ogierem). Tento úspěch vedl vedení Fordu k tomu, aby pro letošní rok činnost M-Sportu opět podpořilo. M-Sport už v letech 1997 až 2009 zastupoval Ford v mistrovství světa a v roce 2006 pro něj získal titul mistra světa.
Firmu M-Sport v roce 1979 založil bývalý soutěžní jezdec Malcolm Wilson ve svém rodném kraji Cumbrii na severozápadě Anglie u hranic se Skotskem. Dodnes zde, daleko od průmyslových center a středisek britského závodního průmyslu, M-Sport sídlí. Tady vyrábí i soutěžní vozy Ford Fiesta R5 pro soukromé týmy. M-Sport zde rovněž vyvinul vozy Ford Focus RS RX pro mistrovství světa v rallycrossu.
Činnost M-Sportu se nezaměřuje jen na automobilové soutěže. Už v roce 2013 M-Sport připravil pro závody na okruzích vozy Bentley Continental GT3. Ty sbírají úspěchy na evropských i severoamerických tratích. Startovaly i v seriálu ADAC GT Masters. Vloni Bentley Team M-Sport s tímto vozem, řízeným britským triem Guy Smith, Oliver Jarvis a Steven Kane, získal titul v prestižním vytrvalostním šampionátu Blancpain GT Series Endurance Cup. V současné době M-Sport připravuje závodní verzi pro kategorii GT3 i ze druhé generace modelu Continental.
Jaguar I-Pace má hliníkovou platformu a je dlouhý 4682 mm. V sériové podobě jej pohání dvojice trakčních elektromotorů – jeden na každé nápravě – o celkovém výkonu 294 kW (400 k) a točivém momentu 696 N.m. Díky tomu dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 s. Je vybaven akumulátory s kapacitou 90 kWh, které mu umožňují dojezd 480 km.
Po prvním představení na autosalonu ve Frankfurtu v září 2017 byl nyní Jaguar I-Pace v závodní úpravě eTrophy vystaven na autosalonu v Ženevě nedaleko vozu Cupra eRacer, který je předobrazem dalšího připravovaného šampionátu pro automobily s elektrickým pohonem – E TCR, o němž jsme psali minule.
V současné době už byla uzavřena první dohoda o nasazení dvou vozů v seriálu I-Pace eTrophy s týmem Rahal Letterman Lanigan, známým ze závodů IndyCars.
Ing. Vladimír Rybecký